Rabu, 29 Februari 2012

BESTNYA TASIK KENYIR (SIRI 1)

Sape yang pernah pegi Tasik Kenyir. Aku penah pegi dengan abang ipar aku, dengan adik ipar aku dan dengan suami aku la. Kami pegi berempat. Aku bertolak dari rumah mak mertua aku di Kampar. Aku ni pada 17 hingga 19 April 2010.


 
Ni bergambar jap dengan suami aku lepas kami singgah kejap kat toilet. Toiletnya tak tahula aku nak kata...Hmm....terpaksa jela sbb tu je yang kitorang jumpa. Geli aku....Haa...belakang tu keta VIVA aku yang banyak sangat jasanya. Sayang gile kat VIVA ni...:)


 
Nak taw, kitorang ikut Simpang Pulai, Gua Musang. Kiranya aku tak ikut belah Gerik, Kelantan semua tu. Dua perkataan yang aku nak sebut untuk describe ttg Tasik Kenyir ni adalah SANGAT JAUH!!! Memang jauh gile. Dahla kitorang drive je, bukan naik flight or ape kan...Drive ok. Yang drive tu abang ipar aku dan suami aku la...Kesian...Letih gile kot. Hmm...


 
Penatnya hanya Allah sajelah yang tahu. Dan jalan yang kami lalui tu serius sangatla merbahaya. Kalau tak berhati2, mau orang tak jumpa kami dah. Mana taknya, jalan raya boleh tinggal sebelah sebab sebelah lagi RUNTUH. hoho...boleh bayangkan tak kengeriannya.


 
Aku bukan tak suggest untuk orang yang nak pegi. Tapi kalau pegi orang2 dewasa dan sukakan aktiviti yang mencabar gini, ya, aku boleh katakan memang amat sesuai. Tapi kalau pegi nak bawak anak2 kecik, oh NO!!. Sangat bahaya kot. Lagi pulak, nak ke Tasik Kenyir ni banyak lalu kawasan hutan..Menyeramkan...Jalan siang pun rasa seram2 sejuk je. Ni kan pulak kalau malam. Mau aku nangis dalam keta.


 
Sepanjang perjalanan nak sampai ke Tasik Kenyir tu, susah gile kot nak jumpa kedai makan. Kalau ada pun sebuah sebuah je. Tu pun , kedai kecik. Aku tak pastila pulak apa makanan yang ada. Hmmm.....


 

Ni antara laluan yang kami lalu.Ni tak mencabar sangat lagi. Yang lagi mencabar, masuk dalam ladang kelapa sawit dengan jalan yang tak ber'tar'nya.



Perjalanan nak sampai ke Tasik Kenyir ni dari Kampar ambil masa hampir 8 ke 9 jam. Boleh bayangkan betapa jauhnya. Kalau ikut Gerik lagila...hampir 12-13 jam. Gileeeerrr punye jauh kan?


 
Masa aku gi Tasik Kenyir ni, suami aku belumla ada GPS lagi. Tapi kalau ada pun tak tahu, satelit boleh bace ke idak dengan hutan penuh. Line telefon mmg takdela. Tula aku cakap, kami ni kamikaze. Kalaula jadi apa2 kat kami dalam hutan tu, memang kami tak boleh nak hubungi sape2 la. Coverage memangla takde selalu. Sungguh tragis ok..


 
Aku masa dah nak dekat2 sampai ke Tasik Kenyir, boleh lak sesat. Dahla minyak keta cukup2 je ni sebab sepanjang perjalanan tu memang takde petrol station. Ya Allah, memang la aku takut sangat-sangat. Takut sangat ok. Minyak yg ada kami terpaksa berjimat cermat dengan tidak memasang aircond. So mmg hangatla dalam keta tu. Harapkan angin dari luar je. Dan aku jugak mengharapkan agar kami tidak lagi tersesat agar minyak dapat dijimatkan. Nasibla jugak masa tu kami naik kereta yang jimat minyak iaitu kereta VIVA forever aku... Banyak jasa keta tu. Dari utara, ke Selatan, semua dah sampai. Sebab tu aku sayang sangat keta VIVA aku ni.  Sayang gile kot..


 
Akhirnya aku sampai juga ke Tasik Kenyir ni.Sukanya hati aku Ya Allah...Seronok sangat rasanya...Hmmm....tak sangka sampai sini.

Ok, aku stop sini dulu. Nanti ada masa, aku sambung lagi ok. Banyak lagi yang aku nak citer tentang Tasik Kenyir ni. Tunggu.............:)

3 ulasan:

  1. ala.. bersambung pulak! cepat skit update

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehehe...ok ok. nanti erni update...panjang beno citer Tasik Kenyir ni...:)

      Padam
  2. Assalaamu'alaikum...tumpang tanya...kat bandar tanjung malim ni, hotel yang dekat dgn upsi yang terbaik, hotel apa ya (yang menjadi pilihan orangramai)? terima kasih.

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda semua...:)