Selasa, 24 September 2013

KENAPA SAYA INGIN ZURIAT?

Lama ye tak masuk blog saya ni...berkarat dah. Saya malas sangat-sangat nak menulis lately ni. Kurang pasti kenapa. Mungkin busy dengan keje agaknya. Ni tetiba je rasa nak update pasal zuriat kerana terlalu ramai yang mempersoalkannya.
 
Syukur padaMu Ya Allah yang mengurniakan saya si anak kecil ini. Sekurang-kurangnya penantian selama 5 tahun ini sangat berbaloi-baloi dengan kehadiran buah hati pengarang jantung. 

Terus terang, untuk memiliki anak kecil ini  yang bernama Durr Awatif, bukanlah satu perkara yang mudah. Tapi keyakinan yang tinggi pada Allah, akhirnya doa saya dimakbulkan.  Saya minta pada Allah dengan sesungguh-sungguhnya dan Allah mendengar doa hambaNya ....Tidak pernah saya lupa sekali pun untuk berdoa pada Allah kerana saya sangat yakin Allah mendengar doa saya. Saya selalu mendengar ceramah Ustaz yang Allah suka pada rayuan hambanya. Adakalanya saya merayu sampai menangis kerana inginkan cahaya mata. 

Pernah satu ceramah agama yang saya dengar, ustazah ke ustaz yang bagi ceramah tu, saya lupa. Tapi dalam ceramahnya ada mengatakan, pernah tak kita bertanya kepada diri kita sendiri KENAPA SAYA INGIN ZURIAT.....??

Macam-macam jawapan yang diterima. Antaranya : 

Anak itu rezeki, kehadirannya akan menambahkan rezeki dalam keluarga.............
Anak itu akan melengkapkan kehidupan sesebuah rumah tangga.............
Saya dah lama kawin, mestilah saya nak anak!
Saya sukakan baby....(habis tu bila baby dah besar nanti? tak suka)
Saya kesunyian...saya perlukan at least seorang baby, jadilah......
Saya rasa rendah diri sebab orang lain kawin, semua dah ada anak...kenapa saya belum?
Orang kata saya mandul dan tak subur, saya nak buktikan pada orang yang saya jugak mampu ada anak
Parents dan keluarga saya asyik bertanya tentang anak.....Saya stress sangat...
Saya rasa kalau ada anak, hidup saya akan lebih bahagia....(kau yakin ke akan lebih bahagia bila ada anak?)
Saya dah ada segalanya, tapi anak je belum ada.....hidup saya jadi tak sempurna 
Sape nak jaga saya kalau saya tua nanti? (kau yakin anak kau akan jaga kau bila kau tua nanti, belum pasti lagi)

dan macam-macam lagi jawapan.....................bla...bla....*%>/;'!~~**

kenapa tak ramai yang jawab, 

Saya inginkan anak kerana Allah.....
Saya ingin meramaikan umat Nabi Muhammad
Saya ingin mendidik anak saya menjadi seorang anak yang soleh/solehah, seorang anak yang menghafaz al-Quran dan anak yang boleh membawa saya ke syurga ....

Tapi tak ramai yang menjaga amanah Allah ini dengan sebaiknya bila dah dapat.  Justeru, memiliki zuriat itu belum tentu yang terbaik dalam hidup kita. Sekurang-kurangnya kita tidak akan ditanya oleh Allah tentang amanah Allah yang satu ini. Tapi saya pasti orang akan marah pada saya sebab mereka akan kata, saya bolehla kata begitu sebab saya dah ada anak. tapi percayalah, ada sebab kenapa Allah belum kurniakan kita anak kerana sesungguhnya Allah itu tahu apa yang terbaik buat kita....

Kita kena bersabar dan saya menyeru kepada semua yang pernah menjadi seperti saya (tidak memiliki anak selama 5 tahun), banyakkan berusaha dan berdoa...jangan tanya usaha yang bagaimana kerana Allah melihat apa sahaja yang kita lakukan. Selagi ia tidak bertentangan dengan agama, tidak ada salahnya kita berusaha kerana saya juga begitu. Berdoa jangan pernah putus asa dan jangan pernah berhenti berdoa. Seorang kakak angkat saya pernah cakap, berputus asa itu akan menghilangkan rahmat Allah.... Selepas mendengar kata-katanya, erti putus asa tidak pernah lagi ada dalam kamus hidup saya.....Saya terus berusaha walaupun terkadang tidak percaya dengan hasilnya..Tapi rupanya Allah melihat usaha saya yang sekecil itu.

Terkadang, kita berusaha tak banyak mana, tapi mengaku dah usaha macam2 dan tanpa malu meminta pada Allah sebanyak-banyaknya.. Tapi Allah tetap bagi kerana betapa Maha Pemurahnya Allah Azzawajalla.. Jadi apa kata bermula dari hari ini, kita berusaha dengan banyak dan berdoa dengan banyak...Insya Allah, Allah akan makbulkan........

Saya tak pasti banyak mana usaha saya tapi rasanya terlalu sedikit barangkali...Yang pasti saya banyak meminta pada Allah. Terkadang saya rasa malu tetapi kerana keinginan saya, saya ketepikan segalanya. Dan akhirnya Allah kurniakan saya si anak kecil ini yang telah menghiasi villa saya... Terima kasih Ya Allah...Aku sangat bersyukur padaMu dengan kurniaan zuriat yang satu ini.. Amin Ya Rabb....:)


Jarang nak dapat tengok Durr Awatif senyum cenggini....:) Sayang anak bonda!



Anak dara ni yang suka sangat main kunci...