Powered By Blogger

Khamis, 10 Mei 2012

NAK DIBUANG KESIAN,TAK DIBUANG GERAMMMMM.......

Itulah nasib yang aku alami sekarang ni. Cubala tengok muka burung ni....Kesian tak? kesian kan??? Comel je...

3 ekor anak burung yang masih hidup sehingga ke hari ini.

Kisah 3 ekor anak burung yang telah menjadi anak-anak angkatku secara tidak sengaja. Aku tidak tahu daripada mana datangnya anak2 burung ni. Tapi kerana merasakan mereka selamat di rumah aku agaknya, ibunya telah membuat sarang buat mereka berteduh di atas wayar (atas pintu rumahku)

Aku ceritakan pada jiranku, katanya murah rezeki aku dan suami sebab adanya burung tu. Aku pun tak tahu, tapi boleh jadi jugak. Aku dan suamiku sayang sangat2 burung ni tapi gerammmmm sangat jugak. Boleh bayangkan tak , kami ibarat membela burung ini tanpa bersangkar. Hebat kan? Dan burung2 ni sangat jinak. Masa suami aku nak amik gambo diorang pun, tak lari terbang pun diorang. Malah pandai pulak tengok kamera. Macam manala aku jadi tak sayang kat diorang? dah tentula aku sayang sangat kan?

Yang membuatkan aku gerammmmm dan hampir2 hilang sabar ni, apabila diorang ni "melabur saham" tu. Hangin sangat rasa. Sebab aku dan suami aku dah penat nak cuci lantai kat depan pintu tu. Ikutkan rasa amarah ni, mau aku musnahkan sarang burung ni. Dah lama burung2 ni bersarang kat umah aku sebenarnya dan selama itu la jugak, suami aku la terutamanya yang mencuci najis2 diorang. Hmm...kalau harap aku, rasa nak termuntah amat sebab buat sambil marah jugak kan. Hmm...

Banyak kali aku dah berhajat nak buang sarang burung ni tapi aku kesian sangat. Tula perasaan aku sekarang ni. Berbelah bagi. Diluah mati mak, ditelan mati bapak. Dibuang kesian, tak buang gerammmm.......Adoiii.........Tolongla aku wahai anak2ku sayang, janganla lagi berak kat lantai depan pintu umah aku tu.....aku sakit sangattt....Gerammmmmmm.....


Cuba tenung mata dan pandang muka burung ni, terasa sayu kan? Dengan bulu2 badannya yang halus teksturnya tu...Eiii...entahla....



 

Ni masa anak2 burung ni baru je menetas daripada telur ibunya. Empat ekor kesemuanya. Yang tengah nganga mulut 2 ekor tu sebab tunggu makanan daripada ibu diorang





Taraaaa....dah sampai pun ibunya bawak makanan bagi kat anak2nye yang tengah lapar.Comel je kan nganga mulut gitu...Hmm...:) Mesti ibu dia cakap, nanti dah boleh terbang, carik makanan sendiri taw..Hmm...:p



 
Hmm...macam mana burung tu boleh tinggal 3? Bukan aku yang masak buat burung goreng berempah ye. Hihi....Pada asalnya ada 4 ekor tapi seekor lagi tu mati. Jatuh atas lantai tempat parking kereta rumah aku. Aku sedih plak tengok bila mana tengok bangkai burung dikelilingi oleh semut-semut. Aku dan suami aku rasa mungkin anak burung yang satu tu mati masa maknya nak cuba bawak dia terbang dan terhempas agaknya. Sedih aku tengok. Menitis jugakla air mata.



 
Kini yang tinggal hanya 3 ekor ni sahaja. Mereka berjuang untuk hidup... Sayang kat kalian, tapi aku jugak geram amat sangat ngan kalian.........Hmmm........Sabar jela...Semoga Allah terus cekalkan hatiku untuk sayang kalian walaupun korang dah buat onar kat umah aku. huhu...


Kesimpulannya yang aku boleh buat kat sini, sayangilah burung kerana burung ni pun nak hidup cam kita jugak. Grrr..........:p


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda semua...:)