Rabu, 25 Januari 2012

MENARA CONDONG TELUK INTAN

Aku dan suami aku ni memang suka sangat melancong @ dengan erti kata lain, mengembara. Memang minat sangatla sbb pada aku , melancong ni boleh membuatkan kita menenangkan fikiran di samping dapat melihat tempat orang. So baru-baru ni ada kesempatan pegi ke Menara Condong Teluk Intan, Perak Darul Ridzuan. Walaupun Perak ni negeri kelahiran aku, bukanlah semua tempat kat Perak ni aku dah pegi kan? Tapi ni lah hasil jalan2 kat Teluk Intan...:)

Serba sedikit tentang Menara Condong Teluk Intan ni. Menara Condong Teluk Intan atau dikenali sebelumnya sebagai Jam Tinggi dibina pada tahun 1885 untuk menjadi tangki air sekiranya berlaku kemarau dan juga berperanan sebagai penentu waktu “Time Keeper” penduduk bandar Teluk Intan, Perak. Pada asalnya, bangunan ini dibina menegak oleh arkiteknya, Leong Choon Cheong namun ianya mula condong setelah berlaku banjir besar pada tahun 1889 dan 1895.

Menara ini terletak di antara pertemuan dataran segi empat, iaitu Jalan Pasar dan Jalan Ah Cheong dengan Jalan Selat dan Jalan Bandar dikiri dan kanan menara.

Sesuai dengan usianya menjangkau lebih 100 tahun, bangunan bersejarah ini pernah dilanda pelbagai kenangan diantaranya adalah pada tahun 1889 dan 1895 banjir besar telah berlaku sekaligus menenggelamkan bangunan tersebut, peristiwa ini adalah faktor yang menyebabkan bangunan tersebut condong dan menjadikannya lebih unik.
Selain itu, faktor yang menyebabkan Menara Condong Teluk Intan ini condong adalah kerana ianya didirikan di atas struktur tanah yang lembut disamping itu terdapat bebanan tangki yang menakung air yang telah menyebabkannya condong sedikit ke arah barat laut.



Aku dah jadi raksasa nak angkat menara condong ni.hehehe...:)

 Suami aku di tingkat dua menara condong


Aku di pintu masuk menara condong


Aku berlatar belakangkan menara condong


Suami aku di tingkap menara condong



Di tangga utama menara condong

 
So, itulah serba sedikit mengenai menara condong Teluk Intan ni....Memang best tempat ni bagi yang sukakan sejarah macam aku....Sekali sekala datang tengok bangunan2 lama ni kan, memang seronok. Mulalah teringatkan nenek moyang dulu-dulu...:)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda semua...:)